Webiste-Vathorst-homepage-endure design

Wat zijn de kenmerken van een goede Vastgoed-website?

Een goede Vastgoed-website moet aan een aantal factoren voldoen. Zo is het belangrijk dat je website goed vindbaar is, een duidelijke lay-out heeft en de juiste content bevat. Een website moet uiteraard prikkelend zijn en ervoor zorgen dat de websitebezoeker wordt uitgenodigd om zoveel mogelijk informatie te bekijken. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker tot een actie over gaat. In deze blog bespreken wat er nodig is voor goede website in de ‘Vastgoedsector’.

Doelgroep bepaling

Een belangrijk onderdeel voor een goede website is om een duidelijke doelgroep te bepalen. Wat voor mensen zullen jouw website bezoeken en met welk doel zullen ze dat doen? Zodra dat duidelijk is, kun je aan de slag met de look and feel. Zorg dat de beelden goed worden afgestemd op de doelgroep met sfeerbeelden die voor hen herkenbaar zijn.

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwbouwwijk in Amersfoort ontwikkelt, is het belangrijk ook een paar mooie sfeerbeelden van de nieuwe woonwijk te laten zien. Zie hieronder hoe wij de website van Ontwikkelingsbedrijf Vathorst met sfeerbeelden van Vathorst op de homepage hebben ingericht.

De inhoud van de website

Naast dat het belangrijk is om de look and feel op de doelgroep aan te passen en ze te prikkelen met mooie beelden van bijvoorbeeld de stad waarin ze geïnteresseerd zijn, moet ook de inhoud van de website goed op de doelgroep worden afgestemd. Een websitebezoeker van een website van een makelaar in Amersfoort is op zoek naar huizen die te koop staan in Amersfoort, maar misschien ook naar informatie over de buurt. Het is belangrijk dat er op de website een duidelijk overzicht wordt gegeven van de huizen die beschikbaar zijn.

Daarnaast kan het bij een website van een nieuwbouwwijk aan de orde zijn dat er meerdere kavelprojecten worden aangeboden. Via de website moeten dergelijke zaken in één oogopslag duidelijk zijn.

Zorg voor een duidelijke landingspagina

Allereerst; wat is een landingspagina en waarom zou je die moeten inzetten bij het hebben van een goede website in de Vastgoedbranche? Een landingspagina, ook wel actiepagina genoemd, is de pagina waar iemand vanaf een zoekopdracht of advertentie op uitkomt oftewel landt. De landingspagina is bedoeld om direct de vraag van de bezoeker te beantwoorden.

Landingspagina’s voor makelaars en projecten

Een landingspagina op het gebied van vastgoed is interessant, omdat je via deze pagina een bepaald project of huis goed kunt promoten. Je kunt de websitebezoekers via de website laten doorverwijzen naar de landingspagina, maar je kunt de landingspagina ook koppelen aan een advertentie op Facebook of Google.

Wanneer je bijvoorbeeld een makelaar bent en je verkoopt huizen in regio Midden Nederland, dan kun je landingspagina’s maken voor bijvoorbeeld Utrecht, Amersfoort, Hilversum, etc. Mensen zullen sneller zoeken op ‘huis kopen Amersfoort’ dan ‘huis kopen Midden Nederland’.

Door de landingspagina ben je dus ook nog eens beter vindbaar. Nuttig aan een landingspagina is dat je deze helemaal kunt inrichten op een bepaald onderwerp en dat je goed in de gaten kunt houden waar de bezoekers vandaan komen.

Een bijkomend voordeel van een landingspagina is dat je die ook goed kunt inzetten bij berichten op Facebook, Twitter en Funda. Mensen komen dan niet uit op de algemene homepage, maar op de specifieke webpagina met het onderwerp. precies waar jij ze wil hebben en waar zij op terecht willen komen.

Extra informatie op je Vastgoed-website

Naast dat je op de website concrete informatie geeft over bijvoorbeeld de huizen of projecten die je aanbiedt en verwijzingen naar specifieke landingspagina’s, is ook het geven van een beetje extra informatie belangrijk. Hierbij kun je denken aan informatie over voorzieningen in de wijk, zoals:

  • winkels
  • scholen
  • gezondheidszorg
  • sport
  • restaurants

Hiermee straal je als ontwikkelaar op dit gebied autoriteit uit en dat schept vertrouwen.

Website promoten

Wanneer de lay-out en inhoud van je website staat, is het uiteraard ook van belang de website te promoten. Een website kan immers pas scoren wanneer er websitebezoekers zijn. Dit kan op verschillende manieren aangepakt worden.

Je kunt ervoor kiezen om te adverteren via Google AdWords of Facebook. Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een nieuwsbrief. In de nieuwsbrief kunnen links geplaatst worden naar de website, zodat de nieuwsbrieflezers op de website terecht komen. Uiteraard kun je dan ook naar de speciale landingspagina verwijzen. Hiervoor is een goede paginastructuur op de website erg belangrijk. Is het vanaf een bepaalde pagina bijvoorbeeld makkelijk om weer terug te keren naar de homepage of een andere overzichtspagina? Zorg er dus voor dat er geen doodlopende pagina’s zijn, maar dat de bezoeker altijd weer een interessant onderwerp tegenkomt om op door te klikken of contact opneemt via een (e-mail)formulier of telefoonnummer.

Overhalen tot actie

Wat belangrijk is bij het hebben van een goede Vastgoed-website, is het overhalen tot actie. Maak duidelijk waar mensen meer informatie kunnen krijgen.

Bied bijvoorbeeld, na opgeven van contactgegevens, interessante downloads aan in de vorm van PDF’s. Op deze manier heb je de gegevens tot je beschikking van mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald huis of project. Geef ook de mogelijkheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief. Vindt men bijvoorbeeld nu geen interessante informatie over een nieuw bouwproject, dan kun je ze toch nog bereiken wanneer deze informatie er wel is.

Responsive website

Het aantal mensen dat tegenwoordig hun smartphone gebruikt om op internet te kijken stijgt ieder jaar weer. Een laatste belangrijk punt voor een goede website op het gebied van Vastgoed, is dan ook dat de website goed responsive moet zijn. Dit houdt in dat de website zowel op een computer als op een tablet en mobiel goed leesbaar en makkelijk in gebruik is. Wanneer deze mogelijkheid er niet is, is de kans groot dat iemand snel afhaakt. Daarnaast is gebruikerservaring (lees ook een goede mobiele website met een duidelijke user interface) een van Google’s belangrijkste ranking factoren. Daardoor is een responsive website absoluut noodzakelijk voor de beste resultaten op het gebied van SEO.

Endure Design ontwerpt en bouwt websites voor vastgoedprojecten.

Wil je meer weten over de eisen voor een goede website of wil je hulp bij het maken van een website voor een specifiek project? Neem dan contact met ons op of neem een kijkje in ons portfolio en klik op vastgoed.