Wil jij ook hoger ranken in Google, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Dat is begrijpelijk…
SEO (Search Engine Optimalisation) is namelijk ook niet makkelijk. Wij zijn er jaren mee bezig geweest om het volledig te begrijpen en daar heb jij natuurlijk helemaal geen tijd voor. Je wil jouw website deze maand nog hoger laten ranken. Hier kunnen wij je mee helpen. Met meer dan 10 jaar ervaring, weten wij precies wat wel en niet werkt. In dit artikel geven we onze 4 beste tips weg om jouw website beter te laten ranken.
Waarom is SEO belangrijk?
Wat heb je aan een perfecte website als niemand het ziet? SEO zorgt ervoor dat mensen op jouw website terechtkomen. Niet zomaar mensen. Kwalitatieve bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Bezoekers die op het randje van kopen zitten. Naast het leveren van kwalitatieve bezoekers heeft SEO nog 3 grote voordelen: meer omzet, meer naamsbekendheid en meer vertrouwen. Een goede SEO-strategie is dus essentieel voor ieder bedrijf. Doe jij het niet, dan profiteert je concurrent van deze voordelen. Dit wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen.
Tip 1: Zoekwoorden analyse
Wat is een zoekwoord? Dit zijn de woorden die mensen gebruiken om iets te zoeken op Google. Stel dat iemand op Google zoekt naar “Hoe kan ik mijn SEO verbeteren” dan zijn “SEO verbeteren” de zoekwoorden. Wanneer jij een zoekwoord verwerkt in de tekst op jouw website dan ga je er automatisch op ranken. Om goede zoekwoorden uit te kiezen moet je op deze 3 dingen letten:
- Kwaliteit. Stel je bent een makelaar. Je hebt de keuze om bovenaan te ranken op 2 zoekwoorden. Ga je dan voor optie 1: “Woning kopen Amersfoort” of optie 2: “Is Amersfoort een leuke stad om in te wonen”. Iedere makelaar kiest dan uiteraard voor de eerste optie. Bezoekers die via deze zoekwoorden op jouw website komen, willen een huis kopen. Bezoekers die via de tweede optie zoekwoorden komen, willen weten of het een leuke stad is om in te wonen. Kies dus zoekwoorden waar jouw potentiële klanten naar op zoek gaan.
- Bereik. Het heeft geen zin om bovenaan te ranken op een zoekwoord dat niemand opzoekt. Je wilt ranken op zoekwoorden waar veel mensen naar op zoek zijn. Via Google Ads of andere tools kun je heel makkelijk het maandelijkse bereik van een zoekwoord zien.
- Concurrentie. Je hebt nu een kwalitatief zoekwoord gevonden met veel bereik. Goed bezig! Nu moet je kijken naar de concurrentie van dit zoekwoord. Je wil uiteraard niet op pagina 38 terechtkomen. Een concurrentieanalyse kan heel simpel zijn. Zoek het zelf op en kijk welke bedrijven hierop ranken. Zijn dit grote bedrijven zoals Shopify, AD of Rijksoverheid dan kun je beter een ander zoekwoord uitkiezen. Dit zoekwoord heeft te veel concurrentie.
Vind kwalitatieve zoekwoorden met veel bereik en weinig concurrentie. Verwerk deze zoekwoorden op jouw website. Jouw website zal hierdoor meer kwalitatieve bezoekers ontvangen.
Tip 2: Snelheid
25% van de bezoekers haakt af wanneer een website een laadtijd heeft van meer dan 4 seconden. Hier verlies je dus héél veel potentiële klanten mee. Het algoritme van Google merkt ook op dat bezoekers jouw website niet gebruiksvriendelijk vinden. Hiervoor word je ‘gestraft’ met een lagere ranking. Jouw website heeft hierdoor minder bezoekers. Nog meer potentiële klanten gaan hiermee dus verloren. De laadsnelheid van een website is dus extreem belangrijk. Dit zijn de 3 makkelijkste manieren om de laadsnelheid van je website te verbeteren:
- Verklein de afbeeldingen
Grote afbeeldingen duren soms te lang om te laden. Dit verpest de laadsnelheid van jouw gehele website. Gebruik bijvoorbeeld Converter Media voor WordPress.
- Gebruik een betere hosting provider
De betere hosting providers zijn vaak wat duurder. Veel bedrijven kiezen daarom voor een goedkopere optie. Het nadeel hiervan is dat je lager rankt op Google en klanten misloopt. In veel situaties levert een betere hosting provider meer op dan het kost. We helpen je dan ook graag om een betere hostingprovider te vinden.
- Laden JavaScript bestanden uitstellen
De bestanden van Javascript (een veelgebruikte scripttaal om webpagina’s interactief te maken en webapplicaties te ontwikkelen) hebben een grote invloed op de laadsnelheid. Deze bestanden zijn namelijk erg zwaar. Gebruik een tool waarmee je het laden van Javascript bestanden kan uitstellen. Hiermee kan je de laadsnelheid van je website drastisch verbeteren.
Via PageSpeed Insights kun je de laadsnelheid van jouw website achterhalen. Hieronder zie je hoe wij onze website hebben geoptimaliseerd. Onze prestatiescore is nu 100 en dat is de hoogste score.
Niet geoptimaliseerd 15 juni 2022
Geoptimaliseerd 27 oktober 2022
Benieuwd wat we voor jouw website kunnen betekenen?
Tip 3: Desktop vs. Mobiel
70% van de zoekopdrachten wordt op de mobiel uitgevoerd. Betekent dit dat je alleen op mobiele vindbaarheid moet focussen? Om deze vraag te beantwoorden moet je eerst weten wie je doelgroep is. Beredeneer of je doelgroep vooral op een mobiel of op een laptop op zoek is naar jouw producten of diensten. Dit kun je checken via Google Analytics. We kunnen het toelichten met een goed voorbeeld. Je bent een makelaar en je wil met behulp van jouw website vastgoed verkopen. Wij willen dan eerst weten aan wie je verkoopt.
Zijn het bedrijfspanden, weet dan dat 75% van het online bedrijfsverkeer plaatsvindt op en vaste computer of laptop. Richt je in deze situatie vooral op de desktopversie van je website.
Zijn het particuliere woningen? Kijk dan bijvoorbeeld naar de populariteit van Funda. Particulieren zoeken regelmatig even snel op hun mobiel naar leuke woningen. Richt je in deze situatie daarom vooral ook op de mobiele versie van je website.
Is het zo simpel? Nee dat is het niet. Er komt veel meer bij kijken om uit te zoeken of er bij jouw website gefocust moet worden op de mobiele of desktopversie. Dit voorbeeld is alleen de versimpelde versie. Onze SEO-specialist heeft eerst onderzoektijd nodig om dit vast te stellen.
Tip 4: Een toegankelijke website wordt beter gevonden
SEO-experts erkennen dat een toegankelijke website beter scoort in Google. Maar wat is een toegankelijke website? Een voorbeeld: Slechtziende en blinde mensen maken ook gebruik van Google. Een toegankelijke website is voor deze mensen ook goed te vinden. Hierdoor kunnen méér mensen jouw website vinden. Maar dit is nog niet alles. Een toegankelijke website heeft veel overeenkomsten met een goed vindbare website. Toegankelijke websites zijn dus ook beter vindbaar voor mensen zónder een beperking. Weinig websites houden hier rekening mee. Je kunt jouw website hierdoor dus goed onderscheiden van de rest.
Endure Design specialiseert zich in het bouwen van toegankelijke websites. Hiervoor gebruiken wij de toegankelijkheidseisen van WCAG 2.1 AA. Hieronder 3 makkelijke adviezen om jouw website toegankelijker te maken.
- Maak gebruik van duidelijke eenvoudige taal in de titels, zodat iedereen het makkelijk begrijpt.
- Zorg voor contrasterende kleuren, zoals zwarte letters op een lichte ondergrond of witte letters op een donkere ondergrond. Hoe groter het contrast hoe beter het te lezen is.
- Beschrijf afbeeldingen met een alternatieve tekst. Blinden en/of slechtzienden kunnen de alt-tekst via een software laten voorlezen.
Bij het bouwen van een toegankelijke website komt natuurlijk veel meer kijken. Met deze 3 tips helpen we je om een goede start te maken.
Waarom uitbesteden?
Je concurrenten zijn ook bezig met SEO. Ze willen waarschijnlijk op dezelfde zoekwoorden ranken als jij. Het probleem is dat er maar een paar bedrijven op de eerste pagina kunnen ranken. Veel bedrijven maken gebruik van een online marketingbureau om hun SEO te verbeteren. Zonder jarenlange SEO-ervaring kun je hier niet tegenop. Jouw website zal niet snel bovenaan komen bij de gewenste zoekwoorden. Wil je toch profiteren van alle voordelen die een goede SEO-strategie te bieden heeft? Wij kunnen je hiermee helpen. Endure Design heeft al meer dan 10 jaar SEO-ervaring. Wij helpen veel websites met het verbeteren van hun SEO. Bijvoorbeeld de website van nieuwbouwproject Vathorst.
Dit heeft Marjolein Hoogeveen van Ontwikkelingsbedrijf Vathorst te zeggen over ons:
“Endure Design is voor mij het vaste bureau als het gaat om het bouwen en op hoog niveau onderhouden van onze websites. We hebben in de afgelopen vijf jaar al diverse nieuwe sites gebouwd en restylingen doorgevoerd. De samenwerking, die soms onder hoge druk staat, verloopt dan altijd prettig. Kortom; prettig samenwerken met als resultaat websites die werken en veel bezoek generen”